Myndighetsprosessen
Vi vil her kortfattet forklare stegene for hvordan myndighetsbehandlingen av et vindkraftverk er.
Vindkraftprosjekter skal behandles etter både plan- og bygningsloven og energiloven, hvor henholdsvis kommunen og NVE har ansvar innenfor hver sin lov. Hovedregelen er at et vindkraftprosjekt ikke kan få tillatelse, dvs konsesjon, før kommunen har godkjent en områdereguleringsplan for prosjektet.
Kommunal- og distriksdepartementet og Energidepartementet har utgitt veilederen «Planlegging og konsesjonsbehandling av vindkraftanlegg på land». Denne redegjør for de ulike fasene i en utredningsprosess og tydeliggjør krav til innhold og utforming av planer og konsesjoner. Teksten nedenfor om de ulike fasene er basert på denne veilederen.
Det er fra myndighetene ønskelig at prosessene forvaltet av kommunen og NVE samordnes i tid med felles konsekvensutredning. Samordning vil kunne gi en raskere og mer effektiv prosess enn om prosessene går hver for seg, ved at utredninger, informasjonsopplegg og medvirkning, politisk prosess og vedtak kan samordnes i tid.
1
Planinitiativ og oppstartsmøte
Norsk Vind sendte fram et planinitiativ 22. oktober 2024 hvor vi anmoder om å få starte arbeidet med regulering og konsesjonssøknad for Modalen vindkraftverk. Kommunen skal foreta en reell vurdering av planinitiativet og virkningene av det før de tar stilling til om de ønsker å la planinitiativet føre fram, eller om de ønsker å stoppe det. Sammen med planinitiativet har vi sendt frem et dokument som redegjør for de lokale virkningene vindkraftprosjektet vil ha for Modalen kommune. Dette dokumentet danner basis for en prosess som vil lede frem til en utbyggingsavtale med kommunen. Denne avtalen forventes å foreligge i endelig versjon som del av underlaget som vedtas i fase 5.
2
Planoppstart og melding med forslag til plan- og utredningsprogram
Det skal utarbeides et plan- og utredningsprogram som skal redegjøre for formålet med arbeidet, og beskrive plan- og søknadsprosessen med frister og opplegg for medvirkning og konsultasjoner. I tillegg skal programmet avklare hvilke temaer som skal utredes, hvordan utredningene skal gjennomføres i tråd med krav om anerkjent metodikk, og hvilke alternativer som skal vurderes. Plan- og utredningsprogrammet sendes på høring og offentlig ettersyn for på den måten å gi alle anledning til å gi innspill. Det vil også avholdes folkemøter i løpet av høringsperioden før kommunen og NVE fastsetter plan- og utredningsprogrammet.
3
Utarbeiding av konsekvensutredning, områderegulering og konsesjonssøknad
Norsk Vind vil engasjere uavhengige konsulenter til å gjennomføre utredningene som er definert i plan- og utredningsprogrammet. Med disse som basis utarbeider Norsk Vind et forslag til reguleringsplan og NVE mottar en konsesjonssøknad. Undervegs i denne prosessen vil det være viktig med en løpende dialog mellom Norsk Vind, kommunen, NVE og øvrige interessenter. I denne fasen vil dermed prosjektets kunnskapsgrunnlag være på plass.
4
Høring og offentlig ettersyn av planforslag og konsesjonssøknad
Planforslag og konsesjonssøknad sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn og det gjennomføres åpne høringsmøter. Alle vil kunne gi høringsinnspill og si sin mening.
5
Vedtak av områderegulering og konsesjon for vindkraftanlegg
Kommunen vil gjennomgå høringsuttalelser og merknader før planforslaget legges fram for kommunestyret til endelig behandling. Tilsvarende gjelder for NVE som skal ta konsesjonssøknaden til endelig behandling. Det vil nå være naturlig at innspillet om lokale virkninger fremsendt i fase 1, foreligger i en endelig versjon som gir forutsigbarhet for de forpliktelser man er enig med kommunen om. Sammen med planforslaget og konsesjonssøknaden fra Norsk Vind, vil kommunen med denne avtalen ha full oversikt over de positive og negative konsekvensene et vindkraftverk kan medføre.
6
Behandling av klager og innsigelser
Dersom kommunen og NVE mottar klager og/eller innsigelser, skal man gjennom dialog søke å finne løsninger. Ved manglende enighet vil det kunne gjennomføres mekling. Dersom det ikke oppnås enighet, vil kommunen sende saken frem til Kommunal- og distriktsdepartementet for avgjørelse.
7
Utarbeiding av detaljplan
Med basis i vedtatt områderegulering og konsesjonssøknad, skal utbyggingsplanene detaljeres videre i en detaljplan. Denne skal redegjøre for hvordan vindkraftverket skal bygges og driftes og viser endelig utbyggingsløsning med nøyaktige plasseringer av turbiner og veier. Planen utarbeides i kontakt med kommune, grunneiere og andre rettighetshavere. Detaljplanen sendes på høring og etter høringen godkjenner NVE detaljplanen med eventuelle vilkår for godkjenningen, for eksempel om avbøtende tiltak.
8
Byggestart
Med alle tillatelser på plass, inngås nødvendige kontrakter for utbygging av prosjektet. Arbeidene vil koordineres av en prosjektorganisasjon som vil holde til i kommunen.
9
Drift
Når alle arbeider er ferdigstilt og turbinene produserer strøm, går prosjektet over i driftsfase. De som vil ha ansvaret for drift og vedlikehold har da allerede vært en stund på anlegget for å gjøre seg kjent. Organisasjon som har hatt ansvaret for utbyggingen demobiliseres og erstattes av de som skal følge opp driften i det daglige.